Woonomgeving
HOV4
Voor het begin van de zomervakantie, op 1 juli j.l., is de Gemeenteraad akkoord gegaan met het raadsvoorstel HOV4, ontwerp en financiering. In de meningsvormende vergadering die hiervoor, op 19 juni, werd gehouden, kon iedere Eindhovenaar nog eens inspreken; we waren met 4 personen. Daarna kregen de vertegenwoordigers van alle aanwezige fracties het woord en beantwoordde wethouder Strijk de vragen die er leefden. Er was veel bezorgdheid over schade aan kwetsbare natuur, vooral bij de brug over de Dommel voor de aftakking naar de High Tech Campus (HTC). Twijfels werden uitgesproken over de haalbaarheid en toekomstgerichtheid van de HOV4 en de HOV2.

Onzekerheid over kosten en bezwaren rond verkeersveiligheid, met name rond het Kastelenplein en de aangrenzende wijken, waaronder ook onze wijk Genderbeemd.
Wethouder Strijk zegde toe in gesprek te gaan met werkgevers op de High Tech Campus om verandering in mobiliteitsgedrag verder aan te jagen: meer met de fiets en de bus, minder met de auto. Hij sprak verder af een nadere toelichting met cijfers over de keuze van de aftakking van de HOV4 naar de HTC te verstrekken. Verder komt de wethouder jaarlijks met een rapportage aan de raad over de voortgang van de HOV4 en deelt hij de de verkeerscijfers weer vòòr besluitvorming over het omgevingsplan in het eerste kwartaal van 2026.
Voor onze wijk springen de volgende aspecten het meest in het oog:
. de dubbele busbaan met volgens plan, 30 tot 60 bussen per uur en de vraag hoe hiervoor een veilige voetgangers- en fietsoversteek te realiseren;
. de rechtstreekse aansluiting van de Bouvigne op de N2 en de vraag wat dit voor gevolgen geeft voor sluipverkeer in de wijk, met name in de Sterkenburg en Bouvigne;

. het dempen van de fietstunnel naar het Kastelenplein en de vraag wat voor gevolgen dit heeft voor de huidige groene verbindingszone en voor het frequente woon-, werk-, schoolgaand en recreatief fietsverkeer.

Ben je geïnteresseerd, wil je meer weten? Kijk dan op het raadsinformatiesysteem van de gemeente Eindhoven, waar het raadsvoorstel HOV4 met zes bijlages is te vinden, plus een zestal documenten waarin technische vragen van de diverse partijen worden beantwoord.
Fijn Kastelenplein
Over het project Fijn Kastelenplein is weinig voortgang te melden. De aangekondigde informatiebijeenkomst van 23 juni j.l., werd kort daarvoor afgezegd. Er was nog geen overeenstemming bereikt met de zes (groepen van) eigenaren van de grond van het Kastelenplein waar het plan betrekking op heeft. Ook is er nog geen uitsluitsel over het al dan niet meenemen van het gebied van de Sporthal Genderbeemd bij de gebiedsontwikkeling Fijn Kastelenplein. Bewoners van de Eimerick en de Sterkenburg wachten af. De projectleiding verwacht nog enkele maanden nodig te hebben voordat zij met een gezamenlijk plan de bewoners verder kunnen informeren.
Genderhof
Woonbedrijf heeft op 23 juni j.l. de huidige huurders van de appartementen in de Genderhof geïnformeerd over haar voornemen de Genderhof te gaan slopen begin 2027. Omwonenden ontvingen een flyer in de brievenbus. Alle bewoners kunnen tot 31 december 2026 blijven wonen. Bewoners met een vast contract worden begeleid naar een nieuwe woning en kunnen gebruik maken van een verhuisregeling. Bewoners met een tijdelijk contract moeten zelf een andere woning zoeken. Voor GGzE cliënten zorgt GGZE voor de verhuizing.
In verband met de slechte technische staat van het gebouw kiest Woonbedrijf voor sloop en nieuwbouw. Deze nieuwbouw zal voornamelijk bestaan uit appartementen voor 1 of 2 personen. Plannen zijn nog in de maak. Woonbedrijf moet hiervoor nog de ontwikkel- en vergunningenprocedure doorlopen. Word vervolgd.
Verkeer
Natuurlijk wil je dat je kinderen veilig naar het speelveld aan de Sterkenburg en naar school kunnen komen. De Sterkenburg is wel een 30 km weg, met rechts voorrang, maar veel verkeersdeelnemers houden niet van 30 kilometer wegen. Zij trekken graag een spurtje op weg naar het Kastelenplein, de A2/N2 of naar de Kasteellaan. Verzoeken om de Sterkenburg ook echt in te richten als een 30 km weg (zoals de Gestelsestraat of de Geldropseweg bijvoorbeeld) hebben tot nu toe niets opgeleverd.
Binnenkort staan er weer SDI’s (smileys) die ons een paar weken attent maken op ons rijgedrag. Op naar een verkeersveilige omgeving!































